Vecka 28 (27+3)

Dagarna, och framförallt veckorna, bara flyger förbi! Snart sitter jag ju faktiskt här med mitt älskade barn i min famn.

Detta skrivs på 1177.se om vecka 28:

"Livmodern är nu så stor att den påverkar hur man kan röra sig. Man kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om man tar i för mycket. Då kan man få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar sig samman och blir hård.

Fostret väger omkring 1200 gram, och är cirka 39 centimeter långt. Hos pojkar har testiklarna börjat vandra ner genom ljumskkanalen från buken mot pungen. När en pojke är nyfödd undersöks alltid om testiklarna har vandrat hela vägen ner, annars följs det upp senare."

Tänk att liten har blivit så stor! Inte konstigt att den bökar och buffar och sparkar där inne, det börjar nog bli lite trångt. Och gällande sammandragningar så tror jag att det är det jag börjat få. Ibland blir magen alldeles hård och det liksom "spänner" just under naveln. Det håller i sig i kanske 10-20 sekunder och sen går det över. Svårt att veta när man inte varit gravid förut, men visst måste det väl vara sammandragningar?

Och för att tala om något annat så är det min sista vecka som jag kommer jobba heltid innan liten (som ju blivit rätt stor) kommer. Efter denna vecka kommer jag jobba timmar, har ingen riktig uppfattning om hur mycket det handlar om men kanske runt 50-60% eller så. Kommer bli skönt att få en chans att vila upp sig och hinna med allt som skall hinnas innan leveransen i november. Det ska fixas saker till den lille, de ska hinnas renoveras klart där hemma och förhoppningen är att körkortet skall hinnas tas. Så jag har det jag gör i höst...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0